Hvordan kommer du lettest igennem et rygestop

Kvinde ryger elektronisk cigaret

Rygestop kan være svært

Der har efterhånden været mange skræmmekampagner mod rygning, og selvom det måske kan diskuteres hvor skadeligt det er at ryge, er der ingen tvivl om at det ikke er godt for din krop. Hvis du har været ryger over en længere periode, vil du nok kunne mærke at luftvejene ikke er så rene som de har været; du har måske ofte en lille kriller i halsen, går og hoster, bliver let forpustet og føler ikke altid at du får det fulde udbytte af den luft du trækker ned i lungerne.

Alle rygere ved at det er en kortvarig fornøjelse, og at et rygestop må komme før eller senere. Men jo flere cigaretter du ryger og jo flere år der går med denne (dårlige) vane, jo sværere bliver det unægtelig at stoppe.

Hvordan kommer du lettest igennem et rygestop?

Heldigvis findes der råd for hvordan du kommer lettest igennem et rygestop ved f.eks. at benytte e-cigaretter og eventuelt andre nikotinprodukter (fx. Nicotinell). E-cigaretter giver dig det du er afhængig af, nikotinen, uden at indeholde cigarettens skadelige stoffer. De kan være et godt alternativ til cigaretten fordi de er mindre skadelige, og det kan blive nemmere at skære ned på forbruget, og gradvis gøre din krop uafhængig af nikotinen, så du til sidst kan undvære både cigaretter og e-cigaretter.

Fordi den elektroniske cigaret er designet som den er, kan du selv bestemme mængden af nikotin, hvilket betyder at du kan selv kan regulere hvor meget du nikotin du får i kroppen hver dag. Du kan få e-cigaretter med tobakssmag, så det smager mere af en rigtig cigaret, men efterhånden kan det måske være en god ide at bytte denne smagsvariant ud med en anden; på den måde kan du stille og roligt narre din hjerne til ikke længere at forbinde nikotin med tobak, og når dampen fra e-cigaretten ikke længere lugter af tobaksrøg, kan det være med til at gøre det nemmere for dig at være blandt rygere, når du selv er kommet helt ud af dit rygestop.

Flere nikotinprodukter til at lette dit rygestop

Oftest er den sværeste del af et rygestop det, at skulle undvære cigaretten og det, der forbindes med cigaretten: hyggelige stunder med andre rygere, i forbindelse med øl eller vin og ens ‘ryge-rutiner’ generelt. Det siges at kroppen glemmer hvad den er afhængig af efter tre uger, og derefter er der kun minder. Derfor kan det være rigtig hårdt at skulle stoppe fra den ene dag til den anden.

Du kan starte med e-cigaretten, så du stadig har følelsen af at ryge, og langsomt trappe ned med nikotinen, og efterhånden gå over til et andet nikotinprodukt såsom nikotin plaster, så din hjerne hverken vil forbinde nikotin med tobaksrøg eller det sanselige ved at ryge på cigaretter såvel som e-cigaretter. Derefter vil der kun være dine minder om de cigaretter du har røget tilbage, og de kan være svære at komme af med. Men der kan du heldigvis få inkorporeret nogle andre gode vaner, som kan veje op for savnet.

 

Andre spændende artikler:

Be the first to comment on "Hvordan kommer du lettest igennem et rygestop"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*