Sådan får du en stressfri sommerferie

10

Sommeren står for døren, og måske er du allerede gået i gang med at planlægge, hvad du skal lave i din sommerferie.

Desværre er der er en del af os, der ikke formår at få stresset helt af under vores sommerferie.

Enten har vi for mange planer om, hvad vi skal nå at få gjort, mens vi er væk fra arbejdet, eller også bliver vi ved med at tænke og spekulere på vores arbejde i den tid, vi har fri, og derfor får vi ikke koblet ordentligt af.

I denne artikel kommer vi med en guide til, hvordan du kan gå på sommerferie uden stress og bruge ferien på det, den rent faktisk er til for – nemlig at slappe af.

 

1. Stå tidligt op

Mange forbinder nok ferien med, at slukke for vækkeuret og sove længe, men det kan faktisk være en ulempe.

Det er selvfølgelig vigtigt at være ordentligt udsovet, men hvis man gør det til en vane at stå tidligt op selvom man har ferie, vil man have mere overskud og føle, at man har dagen foran sig.

Morgentimerne kan man fx bruge på at få udrettet forskellige ting – hvad enten det gælder huslige opgaver eller at dyrke lidt motion.

Eftermiddagen og aftenen kan man derimod bruge på at slappe af, have det sjovt og nyde samværet med ens familie og venner.

 

2. Gør afstressende ting

Du ved bedst selv, hvad der hjælper med at stresse dig og dit sind ned. Nu hvor du har ferie, har du meget mere tid til at gøre disse ting!

Der findes et hav af ting man kan gøre, for at slappe ordentligt af, og det kan endda være meget simple ting, som at tegne og male, arbejde i haven, gå ture eller noget helt fjerde som at spille online spil på computeren.

En anden, klassisk måde, man kan stresse af på, er ved at trække vejret, tage sig god tid til det og føle hvordan det genererer energi i hele kroppen. Man lægger på den måde alt andet fra sig, og er kun i nu’et.

 

10

Foto kilde: RelaxingMusic – Flickr Creative Commons

3. Dyrk mindfulness meditation

Mindfulness er et begreb de fleste er blevet bekendt med gennem årene.

Kort sagt går det ud på, at træne ens sind og opmærksomhed, og fokusere ens tilstedeværelse på det øjeblik, som er der nu.

Via mindfuldness kommer man mere i kontakt med sig selv og ens krop og sind, og man lærer at lægge stressen fra sig.

Hvis du er nybegynder, kunne mindfulness være noget for dig at prøve denne sommerferie. Tjek, om der er kurser eller retreats i dit nærområde. Ellers kan man komme i gang ved at downloade podcasts eller læse bøger om emnet.

 

4. Nyd udendørslivet

Når det er sommer og vejret er dejligt, får man automatisk lyst til at tage mere ud og nyde den skønne natur.

Der mange muligheder for at tage udenfor – fx på strand picnic med dine venner, eller på en simpel gåtur i den nærmeste skov.

Naturen er også et oplagt sted til at dyrke forskellige former for motion, om det så er yoga, jogging eller endda mindfulness meditation. Få tips til at dyrke motion i sommerferien her.

Andre spændende artikler:

Be the first to comment on "Sådan får du en stressfri sommerferie"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*