Få bedre kunderelationer med direkte salg

euro-870757_1920

Direkte salg er en oplagt virksomhedsform, hvis man ønsker at have fokus på at skabe gode relationer mellem sælger og kunde. Til forskel fra traditionelle butikker og forhandlere, benytter direkte salg sig udelukkende af netværksmarketing samt uafhængige forhandlere, som sørger for at demonstrere firmaets produkter direkte for slutbrugeren. Direkte salg medvirker altså til en mere personlig betjening, som kan give bedre kunderelationer.

Med direkte salg får både kunde og sælger nemlig nogle helt unikke muligheder for, henholdsvis at se, afprøve og sætte sig grundigt ind i produkterne samt få et bedre indtryk af, hvad kunderne ønsker. Der er altså rigtig mange fordele ved at benytte sig af direkte salg som virksomhedsform.

Hvordan fungerer direkte salg?

Direkte salg er en virksomhedsform, som egentlig har eksisteret i Danmark i mange år, men som er blevet ekstra populær inden for de seneste par år. Firmaer såsom Tupperware, har siden starten benyttet sig af direkte salg, hvor de sælger deres køkkenudstyrs produkter via præsentationer og demonstrationer direkte til slutbrugeren. Fremfor at benytte sig af tv- og avisreklamer, benytter direkte salg sig i stedet i højere grad af netværksmarketing og præsentationer samt demonstrationer af firmaets produkter. Dette giver kunderne en unik mulighed for at se, afprøve og sætte sig grundigt ind i produktet før et eventuelt køb.

Samtidig giver direkte salg firmaet og deres sælgere en unik mulighed for at skabe gode kunderelationer, hvor de kan få direkte feedback på deres produkter. På den måde kan de altså få en bedre forståelse af, hvad deres kunder ønsker, hvilke produkter de bedst kan lide, og hvilke produkter de måske synes mindre godt om.

Direkte salg benytter sig altså udelukkende af uafhængige forhandlere, eksempelvis privatpersoner som gerne vil sælge og demonstrere firmaets produkter i deres fritid. Sælgernes løn baseres desuden på, hvor meget de får solgt til kunderne til præsentationer og demonstrationer af produkterne. Jo større forbruget er hos kunderne, desto mere får sælgeren udbetalt i løn. På den måde er direkte salg en virksomhedsform som forstår sig på, at omkostningerne er skalerbare. Dette er også en af grundene til, at direkte salg er begyndt at blive så populært.

I dag benytter virksomheder som Zinzino sig fordelagtigt af direkte salg. Zinzino er i dag den største virksomhed inden for direkte salg i Danmark, og det er med god grund. Gennem de seneste par år har Zinzino, som sælger sundhedsprodukter samt eksklusive kaffeprodukter, oplevet stor succes som virksomhed, hvilket kan være grundet deres brug af direkte salg.

Fordele ved direkte salg?

En af de største og mest åbenlyse fordele ved direkte salg, er muligheden for at skabe bedre kunderelationer, end hvis man har med traditionelle butikker og forhandlere at gøre. Direkte salg medvirker nemlig til en mere personlig betjening, hvor kunderne får god tid til at se, afprøve og sætte sig grundigt ind i produkterne, før de eventuelt beslutter sig for at købe noget. Samtidig får de rig mulighed for at stille sælgeren til demonstrationen alle de spørgsmål, der nu må være omkring produkterne.

Denne personlige betjening giver samtidig firmaet og deres sælgere en unik mulighed for at få direkte feedback fra kunderne på deres produkter, samt muligheden for at få en konkret forståelse af, hvilke produkter de forskellige kunder ønsker sig. På den måde kan de bedre afgøre, hvilke produkter kunderne synes godt om, samt hvilke produkter de synes mindre godt om.

Firmaer der benytter sig af direkte salg kan desuden bedre tillade sig at tilbyde deres kunder et større udvalg af kvalitetsprodukter, da flere vil have en tendens til at købe dyrere produkter, så længe at den personlige service er god både før, under og efter salget. Sidst men ikke mindst kan sælgeren bedre give kunderne tips og ideer til produkterne.

Andre spændende artikler:

Be the first to comment on "Få bedre kunderelationer med direkte salg"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*